Films op Het Lyceum Rotterdam

Het Lyceum Rotterdam geeft jongeren veel ruimte voor eigen initiatieven. Zo zijn er, in samenwerking met professionele filmmakers, meerdere films gemaakt waarin leerlingen van Het Lyceum Rotterdam spelen, of waarbij de film voor een deel door de leerlingen zelf is gemaakt.

Julia | Een Korte Film

De productie 'Julia | de film' is georganiseerd en uitgevoerd door jongeren, grotendeels leerlingen van Het Lyceum Rotterdam. De leerlingen schreven zelf het draaiboek, vroegen (gast)acteurs, maakten de opnamen en deden de montage.

Wanneer Julia ontdekt dat er naaktfoto’s van haar zijn verspreid, weet ze niet wat haar overkomt. Ze schaamt zich dood. De hele school kijkt haar na en de enige bij wie ze nog terecht kan, is haar beste vriendin Chloë. Samen proberen ze te ontdekken wie het gedaan kan hebben. Julia vraagt zich af of het haar ex is. Dan doet Julia een schrikbarende ontdekking.

Helaas zijn veel jongeren verslaafd aan hun telefoon en, nog veel erger, versturen naaktfoto’s, ook wel ‘sexting’ genoemd. Het ongewenst verspreiden van naaktfoto’s gebeurt helaas nog vaak. Met onze voorlichtingsfilm ‘Julia’ willen wij deze problemen onder jongeren bespreekbaar maken. In deze speelfilm zie je van dichtbij hoe heftig de impact is op iemand die dit overkomt. Het laat de gevolgen zien van het verspreiden van naaktfoto’s en wijst jongeren op de risico’s hiervan.

Runner | De film

In 2018 waren 13 leerlingen van Het Lyceum Rotterdam een jaar lang in hun vrije tijd filmmakers. Het resultaat: RUNNER een film over (de gevaren van) drank en drugs.

Het Lyceum Rotterdam presenteert, in samenwerking met Thérèse Osseweijer, de film RUNNER.

Engelse en Nederlandse ondertiteling is beschikbaar.