HLR-dagen, projecten en exposities

HLR-dagen

Twee keer per jaar leggen we alle lessen op het rooster een aantal dagen stil om met de hele school projecten te doen binnen en buiten de school. Leerlingen van de drie richtingen vormen samen teams en trekken erop uit. Ze spiegelen zich aan professionals uit de kunsten, de wetenschap of het bedrijfsleven, bij wie zij workshops en lessen volgen. Ze bezoeken musea, bedrijven en andere instellingen. Ze leren technieken en vaardigheden van docenten uit een andere dan hun eigen richting. Deze dagen gonst Het Lyceum Rotterdam van de activiteiten. De wijde omtrek van de school verandert in een groot laboratorium waar optredens, urban interventions en exposities elkaar in rap tempo opvolgen.

De HLR-dagen staan altijd in het teken van één thema. Het thema wordt van verschillende invalshoeken aangeboden: vanuit kunst, wetenschap en ondernemen. Bij sommige onderdelen worden projectgroepen gemaakt waarin leerlingen van alle richtingen deelnemen. Zo leren leerlingen ook van elkaar.

Projecten

In alle leerjaren vinden naast de HLR-dagen ook andere projecten plaats. Een project kan over één of juist meerdere vakken gaan. De kern is dat leerlingen een bepaald probleem of onderwerp vanuit verschillende invalshoeken of vakken leren benaderen.

De projectweken vinden zowel binnen als buiten de school plaats. Binnen de school krijgen leerlingen lessen en workshops die zowel door eigen docenten als door externe docenten of experts  worden gegeven. Buiten de school ondernemen we culturele activiteiten, zoals een museumbezoek of een bedrijfsbezoek.

Exposities

Spannend én leerzaam voor onze leerlingen: het moment dat zij hun werk aan de buitenwereld presenteren. Ze richten exposities in, houden presentaties en performances. Onze kapel verandert meerdere malen per jaar in een expositieruimte, de aula in een theaterzaal. Natuurlijk zijn ouders en andere betrokkenen van harte welkom. Leerlingen kunnen ook een andere locatie binnen of buiten de school kiezen om hun creaties te tonen. Met groeiend zelfvertrouwen leren zij voor de dag te komen met hun werk, omdat het een terugkerend en integraal onderdeel van het onderwijs vormt.

De expositiedagen zijn te vinden in de jaaragenda.