Kunst

Wat heerlijk is aan de beeldende lessen is de energie van de leerlingen. Er is ontspanning, maar ook veel focus. Leerlingen kijken naar elkaars werk, stellen elkaar vragen en geven feedback. Als ze jong zijn gaat dat nog vaak over de techniek of de vorm. Hoe ouder ze worden, hoe meer ze met elkaar praten en nadenken over de inhoud.’

Meerle Lokhorst, docent kunst

In de onderbouw krijgen de leerlingen, die voor kunst gekozen hebben, zes uur les in kunstvakken van professionals met een achtergrond in de (beeldende) kunst. Leerlingen leren onder meer digitaal ontwerpen, etsen, zagen, solderen, ruimtelijke kunstvormen, teken- en schildertechnieken.

Eerstejaars krijgen nog een vastomlijnde opdracht van de docent. Tegen het einde van het eerste leerjaar verschuift de aandacht van vaardigheden en technieken naar ideeontwikkeling. Daarna worden de opdrachten langer en moeten zij zelf meer invullen. Ze leren zelfstandig besluiten te nemen en zichzelf vragen te stellen: waar begin ik en waar wil ik eindigen? Wat zijn mijn ideeën? Wat wil ik laten zien? Wanneer is mijn kunstwerk af? Dit zijn vragen die horen bij het kunstenaarschap en de creatieve houding, die onze leerlingen in de loop van de opleiding ontwikkelen. In de bovenbouw doen zij dit binnen een van de disciplines tekenen, schilderen, ruimtelijk werk of digitale media.

Kunstvakken

Leerlingen binnen de richting kunst volgen les in de vakken:

• Art en design 2D

• Art en design 3D

• Grafimedia

• Filosofie

Leerlingen over kunst

Onze leerling Kiran vertelt over haar keuze voor de richting Kunst op Het Lyceum Rotterdam